Abyste u nás nakoupili co nejpohodlněji, používáme cookies. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Používáme cookies. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Rozumím

Menu
4Home Poradíme vám Články Krása a zdraví Tipy pro kvalitní a zdravý spánek

Tipy pro kvalitní a zdravý spánek

05. 03. 2012 | Kvalitní spánek je velmi důležitou, avšak vlivem hektického životního stylu naší doby také velmi podceňovanou částí dne. Spánkem strávíme celou třetinu našeho života a jeho kvalita je jen a jen v našich rukou. Správná matrace i životní styl udělají své.

Spánek je pro každého člověka velmi důležitým úsekem dne. Nejenom, že umožňuje našemu tělu, aby si odpočinulo, zregenerovalo se a načerpalo nové síly, ale také naše mysl si potřebuje dostatečně odpočinout a utřídit nové informace a prožitky. A co víc - dostatečně dlouhý a kvalitní spánek nás činí hezčími. Co tedy dělat pro to, abychom se probouzeli odpočatí a krásní?

Správná matrace je základ

Základem zdravého spánku je samozřejmě prostředí, ve kterém spíme - zejména postel. V první řadě bychom neměli podcenit výběr správného roštu do postele, matrace a polštáře. Ty musíme vybírat pečlivě, protože mají zásadní vliv na naše zdraví a kvalitní spánek.

Kvalitní postel by měla být bytelná a dostatečně prostorná, důležitá je také výška postele pro pohodlné vstávání - zejména pro starší osoby a děti. Ještě důležitější je však výběr roštu do postele a matrace. Pokud se ráno probouzíte rozlámaní a s bolestmi zad, velmi pravděpodobně to bude nekvalitní matrací, roštěm či polštářem. V dnešní době lze na trhu sehnat rošty do postele i zdravotní matrace, které se bez problémů přizpůsobí i různým problémům a zdravotním omezením. Proto pokud zjistíte, že důvodem špatného spánku je právě matrace, nebojte se investovat a vyměňte ji za novou.

Na co dát pozor při výběru matraceMikrotaštičková matrace

Každý člověk je jedinečný a má specifické požadavky. Při výběru matrace musíme vzít v potaz naši výšku, váhu a samozřejmě i zdravotní stav. Proto je ideální dohledat si informace, jaká matrace bude právě pro vás nejlepší - jestli klasická pěnová či pružinová, zdravotní matrace nebo nějaká úplně jiná. Samozřejmě je potřeba přihlédnout také k posteli a zejména roštu do postele, na který budete matraci ukládat. Některé typy matrací jsou vhodné pouze na určité druhy roštů. Pokud si nejsme jistí, je nelepší nechat si poradit od odborníka.

Velký výběr matrací i roštů do postele naleznete také na našem eshopu.

Peřiny StandardPolštáře i přikrývky pro kvalitní spánek

Dalším krokem ke zdravému spánku jsou peřiny a polštáře. I tady vám dnešní trh vychází vstříc. Samozřejmostí jsou přikrývky a polštáře vhodné pro alergiky, které dnes seženete v každém obchodě. Lze ovšem sehnat i péřovou klasiku a ti náročnější si mohou vybrat například přikrývku s bambusovým nebo antistresovým povrchem, anatomické polštáře nebo polštáře z paměťové pěny. Velmi praktické jsou také tzv. 4sezónní přikrývky, které vám poskytnou hned tři přikrývky v jednom pro různá roční období. Výběr je opravdu veliký, důležité však je, aby vy jste se ve vybraných přikrývkách cítili příjemně a pohodlně.

Povlečení pro sladké sny

Pro kvalitní spánek je důležité i ložní povlečení. Je to ta část peřin, která se přímo dotýká vaší kůže, proto je hlavní, abyste se v něm cítili pohodlně, což záleží hlavně na materiálu. Povlečení ZitaPovlečení navíc můžeme často střídat, můžeme si tak na zimu vybrat jiný materiál než na léto. Důležitá je také barva povlečení, ale asi málokdo, by si sám vybral barvu, která by mu nebyla příjemná.

Jak vybírat povlečení podle materiálu si můžete přečíst v našem článku Povlečení včera a dnes.

Televize v ložnici klidnému spánku nesvědčí

Pro kvalitní a zdravý spánek je důležité také to, jak na nás působí místnost, ve které spíme. Obecně platí, že bychom se měli vyvarovat jakékoliv elektroniky v ložnici a už vůbec si z ní nedělat pracovnu. Místnost by měla být tichá a klidná. Ačkoliv televizi u postele byste dnes našli asi ve více než polovině domácností. Důležitá je také barevnost pokoje. Neměly by se v něm nacházet intenzivní výrazné barvy. Které by mohly narušovat váš spánek. Dejte raději přednost tlumeným, příjemným barvám.

Jakými barvami si vybavit (nejen) ložnici podle psychologie barev se dočtete v našem článku Psychologie barev v interiéru.

Co můžeme sami udělat pro hluboký a klidný spánek?

Nejenom prostředí, ve kterém spíme, má vliv na kvalitu našeho spánku. Ovlivňujeme ho také sami tím, co jíme a co děláme přes den a hlavně bezprostředně před tím, než se uložíme do postele. Existuje několik zásad, které bychom měli dodržovat.

Napařovač do mikrovlnkyPoslední jídlo bychom měli konzumovat 2 -3 hodiny před spaním a neměli bychom jíst nic těžkého ani špatně stravitelného například tučná nebo kořeněná jídla. Tělo se trávením takových jídel zbytečně vysiluje. Vašemu spánku ovšem neprospěje, ani když půjdete spát hladoví. Zvolte nějaké lehké jídlo - třeba zeleninový salát.

Zdravému a hlubokému spánku napomáhá každodenní pravidelné sportování - například jóga, jízda na kole nebo plavání. Neuškodí ani procházka na čerstvém vzduchu. Náročnou fyzickou činnost bychom však měli ukončit 2 hodiny předtím, než se uložíme do postele ke spánku.

Relaxační sada s CDRelaxace bezprostředně před spánkem je důležitá pro zbavení se stresu a uklidnění po náročném dni. Nemyslete na práci a nepříjemné věci. Každému k relaxaci pomáhá něco jiného - můžete zkusit horkou koupel, číst knížku, poslouchat klidnou hudbu nebo si dopřát masáž.

Určitě se vám bude lépe usínat, pokud si v ložnici před spaním dostatečně vyvětráte. Také nespěte v přetopeném pokoji.

Pokud toužíte po klidném a hlubokém spánku, nejlépe uděláte, když se před spaním vyhnete kofeinu, nikotinu a většímu množství alkoholu - ani jedno spánku neprospívá

Pokud je to možné, dodržujte pravidelný režim - choďte spát a vstávejte ve stejnou hodinu.

Levandulová kosmetická sadaJe dobré spát vždy stejně dlouho. Sami nejlépe vysledujete, jak dlouhý spánek vaše tělo potřebuje. Ideální doba je však 6-8 hodin denně. Rozhodně není dobré spát kratší dobu, protože potřebujete pracovat a pak to dohánět dvanáctihodinovým spánkem o víkendech.

Jak na nespavost

Při problémech s nespavostí často pomáhají bylinkové čaje. Veliký výběr bylinných směsí na zklidnění a pro lehčí usínání mají v každé lékárně, kde vám určitě rádi poradí. Pokud dáváte přednost domácí lékárně, můžete si bylinkový čaj udělat i sami - vhodná je například meduňka nebo třezalka.

Na nespavost a problémy s usínáním je také dobrá relaxační aromatická koupel. Pro snadnější usínání můžete zkusit přidat do koupele uklidňující éterické oleje. Vůně některých bylinek vás dokáže spolehlivě ukolébat k spánku. Blahodárně působí například heřmánek nebo meduňka, v současnosti je však nejoblíbenější levandule, která uklidňuje nervy a snižuje tlak.

Rada na nespavost od našich babiček - teplé mléko s medem. Asi nepomůže každému, ale za zkoušku nic nedáte.

Zkuste si pustit uklidňující, relaxační hudbu, nebo třeba CD s uklidňujícími zvuky přírody, rozhodně se nesnažte usínat u televize. Ta sice pravděpodobně zapůsobí, ale váš spánek rozhodně nebude klidný a uvolňující.

Pokud nemůžete v posteli zabrat, nesnažte se za každou cenu. Nejlépe uděláte, pokud na chvíli vstanete a budete se věnovat nějaké nenáročné monotónní činnosti a zalehněte, až se dostaví únava. Rozhodně však nesedejte k počítači, to by mělo spíše opačný účinek!

 

action banner
feedback
NEWSLETTER
VÁŠ NÁZOR

Nenechte si ujít novinky a speciální nabídky.

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a o všem se dozvíte jako první.

Váš názor nás zajímá!

Zavřít